北川原温建築都市研究所について
北川原温建築都市研究所は1980年に北川原温によって創設され、1982年に株式会社に改組、本格的な設計業務を開始。1986年に竣工した渋谷の映画館ビル<ライズ>がその独創的なデザインで注目され、海外からも多くの見学者が訪れました。
1988年から開催されているGAギャラリーの“現代日本の建築家展”に安藤忠雄や伊東豊雄等とともに毎回出品、また全集「原色日本の美術」(小学館)では丹下健三、磯崎新とともに紹介されています。国内で最も知られている専門誌「新建築」に多くの作品が掲載され、米国の「ARCHITECTURAL RECORD」誌の表紙を飾るなど、各国のメディアに作品が紹介されてきました。1992年には新建築の国際版JAPAN ARCHITECTの北川原温特集号が出版されました。
1991年都市型の集合住宅<メトロサ>で日本建築家協会新人賞を受賞、同年東京都設計者選定委員会において警視庁東日本橋交番の設計者に選定され、東京建築賞を受賞しました。
1990年代では都市計画や規模の大きいプロジェクトも増え、山梨県甲府市の工業団地<アリア>では7ヘクタールの都市基盤整備の設計、ランドスケープデザイン、13に及ぶ企業の本社・工場・コミュニティ施設(延床面積 24,000㎡)を設計し、その斬新な都市デザインと自然環境との融合が評価され1995年グッドデザイン賞金賞、1997年日本建築学会作品選奨を受賞しました。
また、延床面積23,000㎡、敷地面積5ヘクタールの「福島県産業交流館」<ビッグパレットふくしま>の公開設計コンペで最優秀賞を獲得、4年にわたる設計と工事監理の結果、未来を志向したダイナミックなデザインと技術的な革新、そして機能的完成度が評価され、2000年に日本建築学会賞作品賞を受賞。この<ビッグパレットふくしま>は施設利用率が大変高いことで評判になっています。
1997年にはウィーン美術アカデミーで「村野藤吾、槇文彦、北川原温」の3人の日本人建築家展が開催されました。
また、以前から地球環境問題に強い関心を持ち、環境共生に優れた木造建築の研究や、長野県上田市の<上田市農村文化交流館>(日本建築士会連合会賞作品受賞)、<岐阜県森林文化アカデミー>(森林産業の教育研究施設、公共建築賞特別賞、日本建築学会賞受賞、BCS賞、アルカシア賞ゴールドメダル、ケネス・F・ブラウン環太平洋建築賞大賞、エコビルド賞、カナダ・グリーン・デザイン賞、松井源吾賞、イタリア IA 賞受賞)、<山梨県木の国サイト情報館>(山梨県木材需要拡大施設拠点、農林水産大臣賞受賞)など画期的な大型木造公共施設の設計にも力を入れています。日本書紀に記録が残されている不知火で知られる熊本県宇城市不知火の<宇城市立不知火図書館・美術館>(2001年日本図書館協会建築賞、2002年日本建築学会作品選奨受賞)は、図書館と美術館をひとつの建物にまとめ相乗効果を狙った珍しい複合施設として設計、多くの市民に親しまれています。
屋上に芝生の丘(市民広場)が広がる<佐世保市新みなとターミナル>(2003年12月竣工)は公開設計コンペで454の応募者の中から最優秀に選ばれた作品です。
一方、北川原温の巾広い視野でものづくりをしたいという姿勢により、インテリアデザインや家具、小物類のデザイン、あるいはディスプレイや展覧会のアートディレクションなどを手掛け欧米の専門誌などに紹介されてきました。
また、世界で最も著名なモダンバレエ団ネザーランド・ダンス・シアター(NDT、オランダ、芸術監督イリ・キリアン)の<ONE OF A KIND>の舞台美術を担当、パリ・オペラ座、ニューヨーク・リンカーンセンターなどで世界公演が行われ、2000年ニューヨーク・ベッシー賞(舞台美術部門)を受賞、モナコ芸術祭ではニジンスキー賞を受賞しました。
2007年にベルリンにヨーロッパ事務所を開設。2010年にイタリアの国際コンペ「Terme di Comano」の最優秀賞に選ばれ、現在設計中です。イタリアのスパの公共事業に日本人建築家が選定されたということで、ヨーロッパ各国のメディアに紹介されてきました。
2007年には<中村キース・ヘリング美術館>を設計し、キース・ヘリングのコレクションのみを展示する世界で初めてのプライベート美術館として注目されました。2008年に村野藤吾賞、アメリカ建築家協会 JAPAN デザイン賞、2009年にJIA日本建築大賞、そして2010年には日本藝術院賞を受賞しました。
2014年には小淵沢アートヴィレッジ環境整備計画として美術館を中心としたアートヴィレッジ全体の外構整備を計画し、<VILLA KEYFOREST>、<HOTEL KEYFOREST HOKUTO>、<中村キース・へリング美術館増改築>が完成しました。恵まれた自然と人工物の対比が不思議な調和を作り出している点が評価され、一連の建築物が山梨県建築文化賞を受賞しました。
2014年には同じ山梨県北杜市に<南アルプス国立公園指定50周年記念モニュメント>を制作しました。2014年スイスのバーゼルで開催された時計と宝石の国際的なラグジュアリーフェア<Baselworld2014>では、真珠の老舗であるミキモトのスタンドをデザインしました。
建築プロデューサーを務めた2015年ミラノ国際博覧会日本館では日本古来の木組みを応用した立体木格子による構造体を考案、2017年にはその一部が復元され北イタリアのArte Sellaに永久展示されています。
<ナカニシ新本社R&DセンターRD1>では、NSKブランドの名で歯科医療器具世界シェアNo.1のナカニシ社の新本社として、世界最先端の研究開発に資する環境と空間を創出し、センターコートと呼ばれるダイナミックな交流空間をもつ建築が実現。2018年には同社の旗艦工場<ナカニシA1>が完成しました。
東京都心・池袋の密集地に立地する豊島学院高校と昭和鉄道高校の老朽化した校舎の改築(2005年日本建築家協会優秀建築選)では、生徒や近隣に極力負担のかからない建替プログラムを立案し様々な工夫を凝らした快適で機能的なキャンパスを実現し、これからの時代に相応しいキャンパスアイデンティティを生み出しました。その結果生徒数が飛躍的に増加し、学力の向上も目覚ましい発展を遂げています。
また建築家の資質を審査する設計者選考方法で注目された横須賀市美術館設計者選定審査で、多くの建築家の中から最終審査に安藤忠雄、山本理顕、北川原温が進み話題となりました。同様の選定方法が採用された2005年の杉並芸術会館設計プロポーザルでは伊東豊雄、仙田満、北川原温が最終選考に残りました。2006年の内閣府赤坂迎賓館和風施設公開設計プロポーザルでは最終選考に残りました。さらに2008年の杉並区大宮前体育館資質評価プロポーザルでは青木淳、槇文彦、北川原温が最終選考に残りました。
2017年にフランスのポンピドゥー・センター・メスで開催された<Japan-ness 1945年以降の日本の建築と都市計画>展では、<ライズ>の模型とドローイングが展示されました。また2018年には同国のポンピドゥー・センター・パリ(フランス国立近代美術館)のパブリック・コレクションとしてドローイング23点、模型4点が収蔵されました。同年、東京六本木の森美術館で開催された<建築の日本展>で、2015年ミラノ万博で話題となった日本館の立体木格子が「木組インフィニティ」として、その実物の一部が展示され、同展の人気投票で1位になりました。
北川原温建築都市研究所は、公共民間を問わず、また建築の設計にとどまらず、都市設計、ランドスケープデザインからサイン計画やインテリアデザイン、家具デザインに至るまで巾広くものづくりを手掛け、環境や空間のデザインがもつ夢や力が経済と文化を振興し社会に貢献することを願い、活発に創造的な活動を展開しています。
About AKA
Atsushi Kitagawara Architects was established in 1980 by Atsushi Kitagawara, and reorganized into a corporation in 1982 in order to start full-scale works for architecture. “Rise”, a cinema building completed in 1986 in Shibuya, was remarkable for its creative design and attracted many visitors not only from within the country but also from overseas.
We have participated in “Contemporary Japanese Architect Exhibition” at GA Gallery along with Tadao Ando and Toyoo Ito, every time held since 1988. Atsushi Kitagawara was also introduced with Kenzo Tange and Arata Isozaki in the complete books “Primary colors in Japanese Art” (Shogakukan). We and our works have been featured in the media such as Japan’s most well-known architecture magazine “Shinkenchiku” and published in foreign countries. A picture of our project decorated the cover of “ARCHITECTURAL RECORD” magazine in the United States. In 1992, a special feature edition for Atsushi Kitagawara was published by JAPAN ARCHITECT, an international edition of Shinkenchiku.
The project of urban-typed apartment “Metroca” was awarded the Newcomer Prize by Japan Institute of Architects in 1991. In the same year, we have been selected by the Designers Selection Committee of Tokyo to design a police station at Higashi-nihonbashi, jurisdiction of the Tokyo Metropolitan Police Department. The project finally was awarded with the Tokyo Architectural Award.
In the 1990s, we started to carry out more urban planning and large-scale projects, such as “Aria” in Kofu City in Yamanashi Prefecture that includes the urban design for a seven hectares industrial area, landscape and architectural design of the headquarters, factories and community facilities for 13 companies (total floor area: 24,000㎡). We were highly evaluated for the fusion of their innovative urban design and the harmony of the natural environment. “Aria” was awarded with the Gold Medal of Good Design Award in 1995 and the Premium Award of Architectural Institute of Japan in 1997.
In addition, we won the first prize in the open design competition for “Fukushima international exhibition hall and convention center,<Big Palette Fukushima>” with a total floor area of 23,000 ㎡ and a site area of 5 hectares. As a result of design and construction supervision over four years, the project was highly evaluated for its dynamic design, technical innovation and functionality looking to the future. We received the Architectural Institute of Japan Prize in 2000. This “Big Palette Fukushima” has a reputation for its high facility utilization.
In 1997, the exhibition of three Japanese architects titled “Togo Murano, Fumihiko Maki, and Atsushi Kitagawara” was held at the Vienna Academy of Fine Arts.
Since we have always had a strong interest in global environment issues for long time, we have been doing research in wooden architecture which takes advantage for environmental symbiosis, and also putting effort into design of large-scale wooden public facilities such as “Ueda Municipal Country Culture House“ in Ueda City, Nagano Prefecture (awarded Japan Federation of Architects and Building Engineers Associations Award ), “Gifu Academy of Forest Science and Culture” (awarded Public Architecture Award, First Prize of Innovative Architecture International Award in Italy, ARCASIA Award Gold Medal, Gengo Matsui Award, Eco-Build Award, Building Contractors Society Award, Architectural Institute of Japan Award, Canada Green Design Award, and Central District Architectural Award), and “Kino-Kuni Site Sight Information Pavilion” (a facility for expansion of timber demand in Yamanashi Prefecture awarded Minister of Agriculture, Forestry and Fisheries Award).
“Shiranui Library and Art Museum” in Uki-City in Kumamoto Prefecture, which is known for its record in the Nihon-shoki (the oldest chronicles of Japan), is designed as a unique complex facility that aims to create a synergy between libraries and art museums in a single building.
“Sasebo Shinminato Liner Terminal” (completed in December 2003) was selected as First prize among 454 applicants in the open design competition. The architecture shows its strong concept in a lawn hill roof used as a public open space.
At the same time, as Atsushi Kitagawara had an intention to engage in creation with a wider perspective, he worked on interior design, furniture, product design, and art direction for displays and exhibitions. His work has been publish in European and American specialized design magazines.
We were in charge of the stage design for “One of a Kind” presented by the world’s most famous modern ballet, The Netherlands Dance Theater (NDT, the Netherlands, with artistic direction by Jiri Kylian). “One of a Kind” was performed at the Paris Opera House, New York Lincoln Center, and other main theaters in the world. Our team won the New York Bessie Award (the performing arts category) in 2000, and received the Nijinsky Prize at the Monaco Art Festival.
In 2007, Atsushi Kitagawara Architects Europe office was established in Berlin, Germany. Our proposal won the first prize in the international competition for “Terme di Comano” held in Italy in 2010. Many of European medias responded and reported extensively that a Japanese architect was elected for an Italian public spa project.
Nakamura Keith Haring Collection Art Museum, which was designed in 2007, became remarked as the first private museum in the world to exhibit exclusively a Keith Haring’s collection. We received with this museum the Murano Togo Prize and the AIA Japan Professional Honor Award in 2008, the JIA Grand Prix in 2009, and the Japan Art Academy Prize in 2010. In 2014, we launched the “Kobuchizawa Art Village Environment Improvement Project” to design the whole site as an art village centering on the museum, and under this project, “VILLA KEYFOREST”, “HOTEL KEYFOREST HOKUTO”, ” Extension and Renovation for Nakamura Keith Haring Collection Art Museum ” were developed. The series of buildings have been awarded with the Yamanashi Cultural Prize of Architecture for their wonderful harmony between the rich nature and the artifacts.
Furthermore, we produced “The Monument for the 50th Anniversary of Minami Alps National Park” also in Hokuto-City, Yamanashi Prefecture in 2014. In the same year, we participated in the international luxury fair of watches and jewelry “Baselworld 2014” held in Basel, Switzerland, to work on the renewal design of the exhibition booth of Mikimoto, a long-established brand of pearl stores.
Atsushi Kitagawara was the architectural producer of the Japanese Pavilion at EXPO MILANO 2015, and devised a three-dimensional wooden lattice structure making use of the Japanese traditional wood construction. Part of the pavilion was restored in 2017 and became part of the permanent collection in Arte Sella situated in northern Italy.
“Nakanishi RD1” is the new headquarters and R&D center of Nakanishi Inc., which has the No.1 share of dental and medical hand pieces in the world under the name of NSK brand. With the environment and the space provided to contribute to the world’s most advanced research and development. The architecture consists of a dynamic quad-layered light well called “Center Court” becoming the communication core area. In 2018, we also designed the company’s flagship factory “Nakanishi A1”.
For the reconstruction project of Toshima Gakuin Senior High School and Showa Tetsudo Senior High School ( Premium award of Japan Institute of Architects, 2005) situated in dense area of Ikebukuro at the heart of Tokyo, we proposed to rebuild the program minimizing the inconveniences for students and neighbors. We realized a comfortable and functional campus with various ideas, and creating a new campus identity appropriate for the coming era. As a result, the number of students has increased dramatically, and the improvement of academic ability has achieved remarkable success.
We were nominated as a finalist of many important national competitions with Japanese top architects. For example, the Yokosuka City Museum cmpetition noted by its original selection method for judging the qualities of architects and competed against Tadao Ando and Riken Yamamoto. Also finalist of the Suginami Arts Center Design Proposal in 2005, in which a similar selection method was adopted, where Toyo Ito, Mitsuru Senda and Atsushi Kitakawara were selected. When the Cabinet Office organized an open design proposal for the Akasaka Guest House Japanese-style Facility in 2006, we have also been selected as finalist. Furthermore in 2008, Suginami Ward Omiyamae Gymnasium Proposal, Jun Aoki, Fumihiko Maki and Atsushi Kitagawara were invited to the final presentation.
Atsushi Kitagawara Architects works on a wide range of design, including urban design, landscape design, sign planning, interior design and furniture design, public and private projects, as well as architectural design. We believe that the dream and the power of design can promote the economy and culture, and we continue to develop creative activities in order to contribute to a better society.